Tuesday, April 12, 2011

teori kucing parsi

teori ini bukan untuk semua wanita...
diulangi bukan untuk semua..
ini hanya kajian rambang yg dilakukan oleh aku..
teori kucing parsi...
mungkin ramai tidak tahu mengapa teori kucing parsi boleh ada di blog yang khusus untuk menghentam wanita ini..
baiklah aku jawab sekarang...
wanita yang berwajah cantik boleh dikatakan seumpama kucing parsi..
nampak cantik tapi serba serbi tak tahu..
buat ini xboleh...
buat itu xboleh...
yang ada hanyalah kecantikan sebagai modal...
mungkin ramai yang tak perasan...
tapi ini adalah realiti...
sombong, perasan diva dan macam-macam lagi tanggapan negatif...
jarang wanita-wanita yang cantik ni lari dari hakikat yang tertulis..
maaf jika huraian kali ini agak ringkas...
mungkin kita patut sama-sama fikir apa rasionalnya post kali ini....
jika patut diperbetulkan pada mana-mana bahagian teguran itu amatlah dihargai...

Monday, August 23, 2010

hamba yang beriman

assalamualaikum...
pembuka bicara blog yang sunyi kebelakangan ini...
seperti yang telah dijanjikan pada awal ramadhan lalu...
aku akan menulis semula disini...
tetapi sempena bulan ramadhan ini aku akan memberi sedikit ceramah....
kita akan berbicara tentang iman....
orang ramai sering berkata iman itu tak dapat diwarisi...
biarpun mereka anak seorang alim ulama sekalipun...
jika tidak beriman maka mereka akan terjerumus ke lembah kesesatan...
pabila terpampang di muka akhbar tentang anak seorang alim ulama dicekup membuat sesuatu perkara sumbang...
kita pasti akan bertepuk tangan seolah-olah mereka memang patut menerima nasib tersebut...
tetapi layakkah kita berputus asa begitu sahaja dengan kenyataan tersebut?
adakah kita benar-benr dihantui tentang iman yang tak dapat diwarisi...
seharusnya kita selalu bermuhasabah...
fikirkan kembali tentang asal-usul serta pokok pangkal setiap kejadian...
bukankah kita wajib menuntut ilmu?
jika iman tak dapat diwarisi adakah ilmu juga begitu?
ilmu masih boleh diwarisi biarpun dari orang tua yang bertaqwa...
ilmu itu penyuluh hidup...
jika kita berilmu pasti mudah untuk kita beriman dan bertaqwa kepadanya..
mestikah kita menyerah tanpa berusaha?
lalu membiarkan diri kita hanyut dalam kemaksiatan yang semakin bermaharajalela...
jangan mudah mengalah dan berputus asa...
kerana ilmu itu akan menyelamatkan kita dari kesesatan yang amat dahsyat...
ilmu, iman & taqwa...
carilah ilmu supaya kita daapat beriman kepada Allah dan seterusnya dapat meningkatkan amalan kita di sisi-Nya...
renung-renungkan...

Tuesday, August 17, 2010

ramadhan al-mubarak

sempena bulan ramadhan ini whutdaheck tidak akan 'berpuasa' seperti tahun lepas..
sebaliknya whutdaheck akan cuba memasukkan sedikit elemen keagamaan untuk kita kongsi bersama...
perjuangan tetap perjuangan yang sama...
cuma mengambilkira bulan ramadhan yang mulia ni adalah lebih baik kiranya whutdaheck mengambil kesempatan ini untuk 'berceramah' sedikit....
walaupun ilmu tidak seberapa...
tetapi alangkah baiknya jika ilmu yang tak seberapa itu dikongsikan bersama.....
sehingga post yang akan datang...
salam ramadhan kepada semua pembaca whutdaheck......

Sunday, August 8, 2010

pening pening pening

kepala pening...?
kaum perempuan selalu memeningkan diri sendiri kerana perkara yang kecil...
dan selalunya mereka akan mula mencari pasangan untuk berkongsi masalah itu...
kononnya..........
padahal yang berlaku adalah mereka mahu mengheret sekali lelaki dalam masalah mereka...
bagi mereka inilah yang dikatakan berkongsi susah dan senang bersama...
layakkah mereka berpendapat begitu....
atau sebenarnya mereka hanya mahu perhatian daripada sang lelaki....
dengan mengada-adakan cerita bahawasanya masalah yang melanda mereka tidak mampu lagi diselesaikan...
pandai mereka bermain drama....
kadangkala ditambah pula dengan deraian air mata bagi mengukuhkan cereka yang mereka karang bagi meraih simpati...
sebenarnya mereka yang pening ini boleh menyelesikan masalah mereka sendiri....
biarkanlah mereka berdikari...
kerana mereka juga patut belajar untuk menjadi tabah tanpa memerlukan belas ihsan dari insan bernama lelaki...

Friday, June 25, 2010

dukung-dukung....

menunjukkan sifat penyayang atau tak bertimbang rasa...?
pilih antara satu....
pada perspektif mata aku....
aku lebih suka memanggil mereka yang membawa bayi malam-malam buta...
pusing-pusing keliling uptown...
sebagai manusia yang tidak pandai menunjukkan sifat kasih sayangnya....
kita boleh tengok senario ini setiap hari jika kita mengunjungi uptown...
kasihan melihat bayi yang sedang lena tidur diusung ke sana kemari oleh gadis-gadis yang kiranya belum lagi selayaknya melahirkan anak sendiri..
sambil bersiar-siar bersama teman lelaki anak kecil yang mungkin adik-adik mereka dikendong bersama...
sedang bayi itu seharusnya berada dirumah... bukan menurut kehendak pasangan yang tak tentu hala itu...
kalaulah hendak menunujukkan sifat penyayang sekalipun...
takkanlah anak kecil yang tak mengerti apa-apa menjadi mangsa....
sudahlah dengan semua kepura-puraan ini...
apa kata kita hidup secara sihat dan amalkan gaya hidup yang lebih bertimbang rasa...
kalau nak bersiar-siar di uptown tiada salahnya...
cukuplah sekadar kita dan teman-temankita..
tak perlulah bawa mereka-mereka yang bukan di situ tempatnya...

Thursday, June 17, 2010

yahudi laknat

kali ini aku memlih untuk menulis dengan tidak menghentam kaum hawa..
tujuanya bukan meraih populariti atas fenomena sekarang ini..
tetapi lebih kepada memberi nasihat supaya kita lebih beringat-ingat...
di Malaysia yang tercinta ini kita sering terbaca akan laungan-laungan membenci yahudi laknat ini..
kemudian muncul pula idea-idea untuk memboikot lantaran menolak segala macam usaha yahudi untuk mempengaruhi kita sebagai umat Islam...
usaha murni ini sangatlah bagus tetapi sebenarnya umat Islam sendiri sepatutnya lebih bermuhasabah diri dalam berjuang...
kita berjuang tetapi kita tak pernah bersatu padu..
bolehkah kita menang?
pasti sukar bukan...
ini hakikat yang kita perlu sedar bahawa sesunguhnya kita belum boleh menang selagi kita tidak bersatu padu...
bagaimana kita boleh katakan kita sudah bersatu padu?
adakah kita berkumpul di jalanan menunjukkan protes sudah boleh dikatakan kita bersatu padu?
mungkin ada sedikit kebenarannya...
tetapi lebih manis jika kita bermula dengan solat...
ya benar...
solat berjemah itu adalah lambang kesatupaduan umat Islam..
tetapi bukan sekadar berjemaah tetapi yakinlah bahawa saf yang rapat itu akan membuat benteng kita lebih kukuh...
ini, apbila solat berjemaah pasti kita tidak mahu berdiri serapat-rapatnya..
malah pasti akan mengambil sedikit ruang supaya ada pengaliran udara...
takut panas rupanya..
tetapi di luar masjid sanggup pula berpanas, berhujan memaki si yahudi laknat...
solat hanya 5 minit dengan sedikit panas tak boleh tahan...
tapi kalau berdiri di luar masjid 5 jam sambil berpanas tak mengapa pula...
rasanya aku tak perlu berkhutbah panjang lebar lagi..
satu fakta ini sudah cukup sebagai permulaan untuk kita berubah menjadi masyarakat yang lebih baik dan prihatin..

Wednesday, May 26, 2010

oh keretaku....

ini bukan kenyataan berbaur perkauman (kaum adam dan hawa)
tetapi ini adalah realiti...
mengapa perempuan hanya tahu membawa kereta...
tetapi jika disuruh servis pasti laju sahaja mereka menyuruh kaum adam yang gagah perkasa ini...
mereka tidak mahu mengenali akan kereta yang kononnya menjadi kesayangan mereka..
kalau disuruh cuci kereta pasti boleh jadi juara autoshow...
berkilat-kilat kereta dikerjankan mereka...
sebutir habuk pun pasti tak sanggup hinggap dia atas kereta yang baru dicuci itu....
namun jika bonet hadapan dibuka...
barulah mereka terkebil-kebil tidak tahu apa yang dilihat...
kalau jahanam kerta mereka barulah melalak meraung tak tentu hala...
seringkali mereka jadi mangsa penipuan taukeh-taukeh bengkel kereta...
akibat kelemahan meraka yang tak pernah mahu dipernbaiki....
tak payah ceritalah jika bawa kereta bertahun-tahun tetapi nak periksa minyak hitam pun tak tahu...
cik adik manis semua....
tak payah takut kotor kena minyak hitam..
semua tu kalau balik rumah cuci dengan sabun pun boleh bersih...
bukan melekat sampai mati pun....
lain kali kalau tayar bocor di tengah jalan..
tak payahlah tergedik-gedik mitak tolong orang tukarkan...
blajar tukar sendiri...