Friday, February 13, 2009

saiz bukan ukuran

selalunya apabila kita berkata-kata tentang saiz pasti dalam fikiran kita ia berkisar tentang orang yang bersaiz besar..
namun sedikit pula yang befikir tentang mereka yang bersaiz kecil..
adakah kerana mereka yang bersaiz besar ini menjadi perhatian..
atau mereka kelihatan lebih istimewa berbanding yangbersaiz kecil...
aku sebenarnya ingin kupas sedikit tentang corak pemilihan pasangan hidup..
kebelakangan ini aku berfikir sendirian ketika aku ada masa terluang..
memerah otak untuk aku tuliskan dalam blog post aku yang terbaru...
lantas aku terdetik untuk menulis tentang takdir manusia yang dicipta oleh manusia untuk manusia..
yakni jodoh sesama manusia...
mengapa jika kita lihat ada pasngan yang kebanyakannya akan menolak mereka yang bersaiz leih besar ataupun lebih mudah jika aku katakan xxl...
mengapa perlu ada jurang ini sedangkan sepatutnya tidak perlulah penekanan tentang saiz menjadi keutamaan...
walau saiz berbeza bagai langit dengan bumi sekalipun...
tidak menjadi masalah bukan jika faktor lain yang lebih diutamakan..
berbanding melihat kepada satu faktor kecil ini yang pada akhirnya tidak menjamin kebahagiaan..
bukan silap mata yang memandang tapi hati yang selalu salah membuat penilaian...
maka jika sesiapapun yang telah ditakdirkan...
terimalah dan berusahalah sebaiknya..
agar apa yang kita kejarkan sentiasa menjadi milik kita...

No comments: