Wednesday, January 7, 2009

basikal tua...

hari in aku keluar untuk menyelesaikan sedikit urusan di jabatan pendaftaran negara dan membayar bil-bil yang tertunggak...
dalam perjalanan ke destinasi-destinasi tersebut tiada apa-apa yang menarik melainka aku dan pemanduan aku yang agak tergesa-gesa...
kerana aku mengejar masa..
selesai sahaja semua urusan yang aku nyatakan tadi..
aku pun bergegas semula pulang sambil membakar rokok jenama dunhill...
teman aku di kala aku keseorangan...
namun di pertengahan jalan aku terpaksa memperlahankan pemanduan aku dikala aku melintasi kawasan persekolahan...
aku tertarik kepada satu situasi di hadapan mata aku...
seorang ibu yang mengayuh basikal bersusah payah mengambil anaknya pulang dari sekolah..
mungkin fenomena ini tidak kelihatan di kawasan bandar..
namun itulah yang berlaku di hadapan mata aku...
terlintas sejenak di pemikiran aku...
betapa pengorbanan ibu bapa membesarkan anak-anak...
hingga memerah kudrat tulang empat kerat hingga begitu rupa...
namun mengapa anak-anak tidak nampak semua itu..
malahan amat sukar untuk membalas jasa mereka...
cukuplah sekadar mengambil berat akan diri mereka..
bertanyakan khabar..
walaupun hanya bertelefon sebentar...
kredit telefon bukan menjadi persoalan kerana mampukah kita yang amat kerdil ini membayar pengorbanan mereka...
wang bukan lagi ukuran serta menjadi idaman mereka..
cuma seorang anak yang bertanggungjawab kepada mereka dan persekitaran mereka....

4 comments:

Bond De Great said...

membayar bil-bil yang tertunggak...bil aper tu..bil AIR ker????hahahahaha

whutdaheck said...

bil streamyx la...

bil AIR tu lain mcm je....

Anonymous said...

hahah mcm2 ade kot hahahaah tunggak sana sini...

Anonymous said...

teke la sape me hahaha