Thursday, January 22, 2009

makan beradab...

ini persoalan yang ditimulkan oleh seorang rakan aku...
mengapa kaum yang sebelah sana iaitu kaum hawa mengawal pemakanan..
bukan maksud aku berdiet..
tetapi apabila bersama pasangan, ataupun makan bersama lelaki mereka pasti akan 'control' makan...
selalunya apa yang akan terjadi adalah mereka akan makan denagan terlalu perlahan..
kadang-kadang mereka makan sehingga tidak habis dan meninggalkan baki...
kununnya sudah kenyang walhal boleh dikatakan mereka seolah-olah menjamah sedikit sahaja makanan mereka...
tapi sebaliknya pula jika mereka makan dengan rakan-rakan perempuan..
tidak pula timbul sudah persoalan sudah kenyang..
malahan habis pula semua hidangan mereka...
apa makna sebaik kejadian ini....
adakah nampak lebih ayu jika makan tidak habis...
mana lagi penting...
keayuan atau rezeki....
kerana bagi aku membazir jika makanan tidak habis..
oleh itu cubalah hargai rezeki yang dikurniakan tuhan kerana ada saudara-saudara kita yang tidak bernasib baik...
tidak dapat makan malah berebut-rebut pula untuk mengisi perut mereka buat seharian....

3 comments:

kikilalat said...

aku harap ko pun mkn smpi abis walaupun makanan tu xsdp
jgn cerite je lbh
hahahahaha

Anonymous said...

aku hrp bila mkn xabes tu mkn sapai abes
if xabes tu bg aku

Anonymous said...

t bila aku kahwin msa mkn beradab...aku nak mkn sapai abes la