Tuesday, January 27, 2009

cabarlah aku...

setelah sekian lama aku menulis semula...
lantaran rehat yang tidak berapa panjang...
aku kali ini hendak memperkatakan tentang akan oerihal wartawan malaysia yang semakin lama tidak profesional...
jika dilihat akan wartawan yang menulis tentang sukan...
ada yang lebih cendeung memaparkan akan pasukan yang mereka gemari, sukan yang lebih mereka minati..
berbanding tugasan mereka yang sebenarnya mengulas tentang sukan...
tidak kurang juga wartawan hiburan...
aku lihat mereka adalah wartawan yang paling tidak profesional skali..
tlisan mereka kebanyakannya lebih kepada emosi mereka sendiri...
apakah kerana mereka adalah wartawa yang tugas mereka dibayar maka mereka boleh menulis sesuka hati..
menghentam para artis yang pada mata mereka 'kureng'..
ada yang menghentam sesuka hati akan para artis yang mempunyai blog...
kononnya tak layak dibaca dan hasil tulisan yang 'sampah...
namun mereka patut sedar tulisan mereka lebih terk berbanding artis yang menlis blog tersebut..
paling menyedihkan adalah wartawan yang menulis berita tama, dalam negeri dan lar negara..
paling ketara adalah hasil tulisan mereka yang mempunyai banyak kesalahan tatabahasa...
ejaan juga kadang-kadang...
mungkin dapat dimaafkan tapi apabila berkaitan tatabahasa amatlah aku kesali...
fakta yang sentiasa bertengtangan antara akhbar-akhbar lain...
apakah sebenarnya tugas mereka...?
melaporkan berita yang tepat ataupun sekadar menyampai berita yang tak perlu tepat isi kandungannya...
apakah kriteria untuk menjadi wartawan sebenarnya...
apakah wartawan dipilih kerana kredibiliti mereka ataupun sekadar dipilih kerana mampu 'membuat' cerita yang boleh menjual akhbar berkenaan...
aku menulis disini bkan untk menjathkan mereka...
tapi sekadar renungan supaya wartawan-wartawan malaysia mampu menjadi mereka-mereka yang dihormati kerana kerja mereka kerja yang berkualiti..
bukan sekadar melepas batuk ditangga...

No comments: