Thursday, January 29, 2009

nak buat atau tidak..?

semasa aku sedang makan di kedai mamak selepas balk daripada futsal tadi...
aku tiba-tiba teringat akan satu pantang larang..
semua ini akibat daripada aku tidak dapat menonton televisyen..
nak beralih pun boleh lenguh tengkuk aku..
akhirnya aku korbankan televisyen dan terus menikmati makan aku...
jika dahulu semasa kita kecil...
pasti ada orang tua yang menegur adab kita ketika makan...
jangan berpindah-pindah tempat makan..
jika duduk di meja...
sehrusnya kita menghabiskan makan kita terlebih dahulu..
namun jika kita ingkar...
akibatnya pasti akan terdengar..
nanti dewasa kelak kita akan berkahwin ramai...
oleh yang demikian kita pun duduklah dimeja menghabiskan makanan kita..
tapi apabila kita meningkat dewasa...
kita tidak pula peduli akan larangan tersebut...
jika sekejap makan dimeja..
mungkin sebentar lagi kita berpindah juga walaupun hanya duduk di kerusi yang lain....
aku seringkali begitu..
namun hakikatnya tidak pula terjadi kahwin cerai atau pertambahan isteri...
jika di fikirkan itu cuma hanya untuk menggingatkan anak-anak supaya menjaga adab di meja makan..
jika aku punya anak suatu hari nanti juga aku akan mengajarkan adab tapi bukanlah dengan berkata hal yang sama dengan apa yang atelah dikatakan kepada aku terlebih dahulu...
yang penting kesejahteraan keluarga sentiasa terpelihara..
soal jodoh itu ketentuan Tuhan...
biarlah Dia yang menentukan berapa banyak isteri yang bakal aku nikahi suatu hari nanti....

4 comments:

Things in my mind said...

ermm..sekarang cm adik syaz yang lelaki kalo kata jangan pindah makan nanti kawen banyak...lagi dia suker...hermmm..dulu2 kita dak dak takut bila mak cakap cmtu..pastu kalo x belajar tinggi kena kawen cepat...sudahnyer..da abis belajar pun x kawen lagik..hhehehhe..cmna tuh? kalo kata kt adik x belaja tinggi kawen, dan2 tros kata nk kawen x nk belajar...sampai mak abis punca nk cakap per...dunia dunia...dak dak sekarang da banyak beza..

Anonymous said...

yup betul tu syaz...
sape pon dah xtakot larangan camtu...

Anonymous said...

kawen byk mmg best..tapi nak bg nafkah pun best gak..haha
pda sesiapa yg de hajat tu nak kawen lbih dri satu harap ade duit lbih ngan ckup semyg 5 waktu...hahaha

whutdaheck said...

sembahyang itu tiang agama....